Kun je je gedachten beïnvloeden?

‘’Denk niet aan een roze olifant.’’

Waar denk je nu aan?

Aan een roze olifant?

Eigenlijk werkt dit bij elke gedachte zo. Als je zegt dat je ergens niet aan moet denken, ga je er wel aan denken. Als je zegt dat je iets niet moet doen, is de kans juist groter dat je het wel doet. Eigenlijk kent je brein het woord ‘’niet’’ niet.

Wanneer je dus tegen jezelf zegt dat je iets niet moet doen, doe je het juist wel. Een voorbeeld uit het tennis is: ‘’Ik mag niet in het net slaan. Het brein hoort hier eigenlijk: ‘’sla de bal in het net’’. Dit zorgt ervoor dat je juist de bal in het net slaat.

Een ander leuk voorbeeld gaat over schrijven. Heb je weleens gehad dat je aan het schrijven bent, en dat je gedachte afdwaalden? Vervolgens schrijf je juist een woord op waaraan je denkt, in plaats van wat je wil schrijven. Ook dit komt doordat je brein alleen dat woord hoort en dus dit opschrijft.

Hoe voorkom je dit? Het idee is dat je jezelf moet vertellen wat je wel moet doen. Je denkt waar je de bal met tennis wel wil slaan. Dit zal de kans vergroten dat je de bal daar daadwerkelijk slaat.

Toch is het niet altijd makkelijk om deze gedachten om te zetten. Mensen zijn vaak geneigd om juist het negatieve uit een ervaring te herinneren. Je hebt 19 van de 20 keer goed geslagen, maar het enige waar je aan kunt denken is de ene keer dat je in het net sloeg. Door middel van verschillende denktraining technieken kun jij leren omgaan met deze gedachten en juist focussen op het positieve.

Eén effectieve training om gedachten om te leren zetten is de ABC-training. Bij de ABC-training ga je kijken in welke situatie (A), je welke gedachten hebt (B). Vervolgens ga je de consequenties beschrijven (C). Op deze manier krijg je een duidelijk inzicht over de negatieve gedachten die je hebt en wat de consequenties van deze gedachten zijn. Daarnaast leer je negatieve gedachten beter herkennen. Vervolgens schrijf je op welke gedachten je wel zou willen hebben in die specifieke situatie (D). Dit draagt bij aan het kunnen omzetten van deze gedachten. Door je gedachten te herkennen en vervolgens te realiseren hoe je deze kunt omzetten, leer je de gedachten beter te controleren.

Deze manier werkt niet bij iedereen. Daarom zijn er meerdere technieken om jou te helpen met het omgaan met je gedachten. Een andere techniek die jou zou kunnen helpen om met gedachten om te gaan is ACT (acceptance and commitment therapy). Bij deze training ga je gedachten niet omzetten, maar leer je de gedachten meer te accepteren. Wil je hier meer over weten, hou dan mijn blog goed in de gaten.

Je kunt natuurlijk ook direct contact met mij opnemen.